Search from the Journals, Articles, and Headings
Advanced Search (Beta)
Loading...
Loading...
Loading...
Loading...
Loading...
Loading...

۱-ایمانیات اور عقائد کی پختگی کے بیان میں استفہامی اسلوب

۱-ایمانیات اور عقائد کی پختگی کے بیان میں استفہامی اسلوب

 نوع انسانی کی دنیوی اور اخروی نجات کا دارومدار توحید کے اثبات اور کفروشرک کی مکمل نفی پر ہے اللہ تعالیٰ اپنی ذاتی و صفات میں کامل و اکمل ہے"اللہ پر ایمان،اسکے رسولوں پر ایمان،اسکے فرشتوں پر ایمان، آخرت پر ایمان،تقدیر پر ایمان اور اسکی کتابوں پر ایمان" یہ سب ایمانیات کے ارکان ہیں ان میں سے کسی ایک کا منکر بھی اسلام کے دائرہ سے خارج ہے۔

۱-سور ةالمائدہ میں ارشادِ باری تعالیٰ ہے:

"وَإِذْ قَالَ ٱللَّهُ يٰعِيسَى ٱبْنَ مَرْيَمَ أَأَنتَ قُلتَ لِلنَّاسِ ٱتَّخِذُونِى وَأُمِّىَ إِلَـٰهَيْنِ مِن دُونِ ٱللَّهِ قَالَ سُبْحَانَكَ مَا يَكُونُ لِي أَنْ أَقُولَ مَا لَيْسَ لِى بِحَقٍّ إِن كُنتُ قُلْتُهُ فَقَدْ عَلِمْتَهُ تَعْلَمُ مَا فِى نَفْسِى وَلاَ أَعْلَمُ مَا فِى نَفْسِكَ إِنَّكَ أَنتَ عَلاَّمُ ٱلْغُيُوبِ"۔ [[1]]

"اور جب کہے گا اللہ اے عیسیٰ ابن مریم کیا تو نے کہا لوگوں کو کہ ٹھہرا لو مجھ کو اور میری ماں کو دو معبود سوائے اللہ کے کہا تو پاک ہے مجھ کو لائق نہیں کہ کہوں ایسی بات جس کا مجھے حق نہیں اگر میں نے یہ کہا ہوگا تو تجھے ضرور معلوم ہوگا تو جانتا ہے جو میرے دل میں ہے اور میں نہیں جانتا جو تیرے جی میں ہے بیشک تو چھپی باتوں کا جاننے والا ہے"۔

اس آیت میں اللہ تبارک وتعالیٰ قیامت کے دن "کفار،نصاری" کو سنانے کے لیے "حضرت عیسیٰ علیہ السلام" سے فرمائیں گے اے عیسیٰ ابن مریم! جن لوگوں کا عقیدہ تثلیث تھا انکو کہا تھا کہ مجھکو یعنی "عیسیٰ علیہ السلام" کو اور میری ماں"حضرت مریم علیہا السلام" کو بھی علاوہ خدا معبود قرار دیدو تو...

مولانا سید زوار حسین شاہ کے تراجم: ایک تعارفی جائزہ

Hazrat Maulana Syed Zawwar Hussain Shah is the knowledgeable and spiritual personality of the fourteenth century Hijra. There are diverse aspects of his qualities and perfections. A matchless diversity can easily be found in his services related to his scholarly work and reformation of Muslim Ummah. Not only a Translator, Biographer or Poet but he, at the same time, was also an expert of Islamic Jurisprudence and held the position of a Sheikh of Islamic Sufi order of Naqshbandi Mujaddiah. Shah Sahib authored and compiled 13 books. The study of translated works ( Mabda wa Ma’ad, Muarif-e-Ludniya, Maktoobat-e-Masoomia, Maktoobat Imam Rabbani) of Shah Sahib's and discussion on its importance is the prime focus of this article.

اردو ناول میں سماجی شعور

The present research is an analysis of 'Social Consciousness in Urdu Novels'. An attempt has been made to review how social changes emerging in different periods provided food for through to novelists. The period included for this research extends from the beginning of Urdu Novel to the end of 19th Century. The focus of the research is those social changes that took place after the War of Independence of 1857 in the Indian society, under the influence of the West. This was a transitory period when old and new traditions, both, co- existed; and which were equally reflected in Urdu Novel. Since the very beginning of 20th Century, defensive attitude changed into a more aggressive sentiment, and newer visions of nationhood. This evolution of thought and attitude strongly influenced Indian culture. The researcher has tried to trace this 'consciousness' and the resultant social changes from the beginning of 20th Century till the creation of Pakistan (1947). The new social set up of post-partition days was dominated by class conflicts and influenced by Islamic thought. As such, the 'social consciousness' of the society that emerged after Pakistan's independence was different from that of its predecessors. The researcher has discussed this 'Social Consciousness' in the perspective of novels written during that period. The research is a journey through the social changes that occurred and influenced Urdu Novel from its beginning to the 20th Century and a critical analysis of their conscious and unconscious expression in Urdu Novel.
Asian Research Index Whatsapp Chanel
Asian Research Index Whatsapp Chanel

Join our Whatsapp Channel to get regular updates.