ملازمت
ناطق بچپن ہی سے بہت محنتی تھے اس لیے سکول سے واپس آنے کے بعد اپنے والد اور بھائیوں کے ساتھ کھیتوں میں کام کیا کرتے تھے۔ناطق نے’’اے ایس آئی‘‘ اور اس کے بعد ’’سیکنڈ لیفٹنٹ‘‘ کے لیے بھی ٹریننگ میں حصہ لیا مگر قسمت کو کچھ اور ہی منظور تھا دونوں جگہ ہی ٹریننگ کو ادھورا چھوڑ دیاکیوں کہ ان کی طبیعت مطمئن نہ ہوسکی۔ایک پرائیویٹ کمپنی میں بطور سپر وائزر کام کیا لیکن اسے بھی چار سال کے بعد چھوڑ دیا۔
انہوں نے جب اپنے ابا جان سے باہر کے ممالک کی ثقافت کے بارے میں سنا توخود بھی وہاں چلے گئے۔وہاں محنت مزدوری کی ،پیٹ پالنے کی غرض سے چھوٹے سے چھوٹا کام کرنے میں بھی عار محسوس نہیں کی۔ انہوں نے وہاں لوگوں کے اونٹ بھی چرائے ،کھجور ڈھونے کاکام بھی کرتے رہے لیکن جیسا ان کی طبیعت میں ہی پایا جاتا ہے کہ کسی بھی کام میں مستقل مزاج نہ رہے وہاں سے بھی سب کچھ چھوڑ چھاڑ کر پاکستان واپس آن بسے اور یہاں آکے دوبارہ معماری کا کام شروع کردیا۔ ناطق نے ایک شاپ کے انچارج ہونے سے لے کر معلم کے تمام فرائض ادا کیے۔معماری کے کام کو خیر آباد کرنے کے بعد جو کام شروع کیا وہ ایک بک شاپ کے انچارج کا تھا۔
انہوں نے 2006ء میں ’’اکادمی ادبیات اسلام آباد‘‘میں بطور انچارج خدمات سر انجام دیں۔2006 ء سے لے کر2009ء یعنی تین سال تک وہاں ادب کی خدمت کی۔ 2009ء میں اکادمی ادبیات اسلام آبادسے کام چھوڑ کر’’فیڈرل ڈائریکٹریٹ آف ایجوکیشن‘‘ میں نوکری کی۔ وہاں خوب محنت اور دل جمعی سے کام کیا مگر کچھ سال کی ملازمت کے بعد ہی اس نوکری کو بھی خیرآباد کہہ دیا اور’’مقتدرہ قومی...
Mysticism is the practice of religious ecstasies, together with whatever ideologies, ethics, rights, legends, and magic may be related to them. It may also refer to the attainment of insight in ultimate or hidden truth, and to human transformation supported by various practices and experiences. Sufism also known as Tasawwuf variously defined as Islamic mysticism. The inward dimension of Islam is mysticism in Islam characterized by particular values, ritual practices, doctrines and institutions which began very early in Islamic history and represents "the main manifestation and the most important and central crystallization of mystical practice in Islam. Practitioners of Sufism have been referred to as "Sufis". Sufis have been characterized by their asceticism, especially by their attachment to dhikr, the practice of remembrance of god, often performed after prayers. This article describes of the reality and fact of mysticism, its verbal and literal meanings, and its historical background and also describes its regional division and causes of Tasawwuf. It also analyses of the objections and its answers of which occurred on it.
Mediating Role of Customer Affection
The purpose of this study was to examine the mediation mechanism of customer affection to account for the
influence of perceived justice dimensions (distributive justice, procedural justice and interactional justice) on
word of mouth and customer loyalty.
This study has theoretical foundation on emotional appraisal theory, theory of love and theory of justice. This
cross-sectional study was conducted on car insurance sector of Faisalabad region. Self-administrated
questionnaire was distributed to respondents (using convenient sampling technique). 210 properly filled
questionnaires were used for analysis in SPSS. Cronbach alpha and Principal Component Analysis (PCA) had
been used for assessing validity and reliability of the instrument. Pearson correlation, Regression analysis and
Preacher and Hayes (2008) were the statistical techniques used for data analysis. Regression results depict
significant direct relationships between all variables under study, further interactional justice accounts for
highest variance in word of mouth and loyalty as compared to other dimensions of perceived justice and
affection has strongest effect on WOM.
Mediation analysis depicts that customer affection fully mediates the relationship between procedural justice
and customer loyalty. While customer affection partially mediate the relationships between "distributive
justice and loyalty" and "interactional justice and loyalty". Similarly, customer affection also plays its role as
partial mediator on the relationships between "distributive justice and WOM," "procedural justice and WOM"
and "Interactional Justice and WOM".
This research extended previous studies by adding affection as an affective mediator. Further this research also
contributed to practitioners by providing strategies for effective service recovery that would positively affect
customer justice perception, strengthen customer affection and ultimately generate loyal customer that will
prove positive advocator of company.