Search from the Journals, Articles, and Headings
Advanced Search (Beta)
Loading...
Loading...
Loading...
Loading...
Loading...
Loading...

یاقوت کے ورق

یاقوت کے ورق

                ناطق کی نظموں کا دوسرا مجموعہ ہے۔اس مجموعہ میں بھی انہوں نے نظموں کے ذریعے دل سے دل تک کا سفر طے کیا ہے۔ان کا کہناہے کہ وہ تب تک شعر نہیں کہتے جب تک ان کے پاس لکھنے کیلئے مسئلہ نہ ہو ۔وہ شاعری  میں صرف احساسات کا اظہار کرکے لفظی ڈرامہ بازی نہیں چاہتے ہیں بلکہ وہ حقیقت کا رنگ بھرتے ہیں۔وہ لفظوں کے ساتھ انصاف کرتے ہیں اور صاف گوئی سے کام لیتے ہیں۔اس کتاب کا انتساب آپ نے اپنی بیوی رفیعہ پروین اور بیٹی وجیہہ بتول کے نام لکھا ہے۔کل 36 نظموں پر مشتمل یہ مجموعہ ہے اور اس کتاب میں ناطق نے نظم’’سفیر لیلی‘‘  لکھی جو پندرہ صفحات پر مشتمل ہیاور کل 4حصوں میں اس کو تقسیم کیا گیاہے۔

                ان کا کہنا ہے کہ وہ داستان کے آدمی ہیں،ماضی، حال اور مستقبل کے آدمی ہیں۔ وہ کھنڈرات کو دیکھتے ہیں تو اندازہ کرتے ہیں کہ کیا وجہ ہے کہ یہ تباہ وبرباد ہوئے۔ انہیں ماضی سے لگاؤہے کیونکہ یہ ماضی ہمیں ہمارے حال مستقبل کی آگاہی دیتاہے لیکن انسان کا مسلسل ماضی میں رہناہی انسان کو پیچھے دھکیل لے جاتا ہے۔وہ بتاتے ہیں کہ جب ’’سفیر لیلی‘‘ نظم ان کے ذہن میں آئی تب ہی انھوں نے سوچا کہ انھوں نے ایک عظیم داستان سنانے کی ذمہ داری لے لی ہے۔

’’سفیرلیلیٰ یہی کھنڈر ہیں جہاں سے آغاز داستان ہے

ذرا سا بیٹھو تو میں سناؤ

فصیل قریہ کے سرخ پتھر اوران پہ اڑدرنشان برجیں گواہ‘‘(4)

                نظم کے شروع میں ہی پڑھتے ہوئے قاری کو محسوس ہوتا ہے کہ اس سے اچھا آغاز اور کوئی ہو نہیں سکتا۔یہی وہ کھنڈر ہیں جس سے...

تقسيم العقوبات المادية بين الشريعة الإسلامية والقانون الوضعي

Allah (S.W.T) has given solutions to all worldly problems in Islamic Sharīʿah; this is why many crimes are punished through monetary laws. Whatever money is collected through these monetary punishments is deposited in the government’s treasury. This monetary punishment is called gharāmah. According to Islamic jurisprudence penalty plus punishment might be reduced if the accused is a juvenile or mentally unstable or drunk or has committed the crime by mistake, or was asleep or not fully awake or not in his full senses.  Furthermore, some criminals are acquitted just after acceptance and repentance. This paper attempts to study this topic.

Representation of The Muslim In Qurratulain Hyder , E.M. Forster And Ahmad Ali : A Discourse Analysis

Representation of The Muslim In Qurratulain Hyder , E.M. Forster And Ahmad Ali : A Discourse Analysis The research investigates the nature and form of the colonial encounter in colonial and postcolonial fiction in the Subcontinent. The colonial fiction develops the stereotypes of the colonized whereas these stereotypes are challenged by the postcolonial counter-discourse. The representation of the colonized Muslim in India in the colonial discourse is a stereotype which is a jumble of fact and fiction. The identity of the colonized Muslim is established in the counter-discourse by the Muslim fiction writers in the Subcontinent. Their representation of the colonized Muslim counters the representation of the colonial discourse. The focus of the research is to draw a comparison between the two representations to investigate the nature of colonial encounter between the West and the Indian Muslims. Situated in the postcolonial theoretical perspective, the researcher has analyzed the novels of E. M. Forster, Ahmad Ali and Qurratulain Hyder to understand the identity of the colonized Muslims in the Subcontinent. Chapter one sets out the nature and the scope of the work, explaining the purpose of examining the representation of the colonized Muslims in the postcolonial novel, and outlining the theoretical context and the orientation of the study. The theoretical framework of the research and the methodology are also explained. The method of the investigation in this research has been a combination of the narrative analysis and the critical discourse analysis. Chapter two explores the postcolonial perspective of the research explaining the issues in the postcolonial theory regarding the identity of the colonized people. In this regard the various models of the postcolonial literature are discussed. Chapter three describes and interprets the text of A Passage to India to explore the stereotypes of the colonized Muslims in the colonial discourse. Chapter four and five describe and interpret the texts of Twilight in Delhi and River of Fire respectively, to explore the modes of writing back the colonial discourse in the postcolonial counter-discourse. Chapter six compares the representation of the colonized Muslims in the three novels and draws conclusions. The identity of the colonized Muslims appears to be discursively constructed, multilayered and polyphonic, and dialogically constructed in the power struggle in the colonial world.
Asian Research Index Whatsapp Chanel
Asian Research Index Whatsapp Chanel

Join our Whatsapp Channel to get regular updates.