Search from the Journals, Articles, and Headings
Advanced Search (Beta)

’’حقانی رباعیات‘‘ میری نظر میں

شاعری ایک خوبصورت اور من موہنی صنف رْباعی ہے۔ رْباعی کا لفظ رْبع سے نکلا ہے۔عربی زبان میں اربعہ کے معنی ’’چار‘‘ کے ہیں۔اس وجہ سے ایسی صنف شاعری کو رْباعی کہا جائے گا جس کے چار مصرعے ہوں۔

جہاں تک رباعی کے مضامین اور موضوعات کا تعلق ہے۔اس صنف کاآغازمذہبی مضامین کے بیان سے ہوا۔شروع شروع میں حمد،نعت اور توحید کا ذکر ہی رباعی میں کیا جاتا تھا۔پھر آہستہ آہستہ صوفیانہ خیالات ،معرفت کے مضامین رباعی کے موضوعات بن گئے۔صوفیاء کرام کا دین کی تبلیغ کا کام کرنا،لوگوں کو اخلاق کا درس دینا اور معاشرے کی اصلاح یہ سبھی مضامین صوفی شعراء نے رباعی میں بیان کیے۔اگر فارسی رباعی پر نظر ڈالی جائے تو...

Pelaksanaan Pembelajaran Jarak Jauh Di Masa Pandemi Covid-19

Penelitian ini dilatar belakangi oleh adanya kondisi pandemi Covid-19 yang berdampak pada ranah pendidikan. Untuk memenuhi hak peserta didik dalam mendapatkan layanan pendidikan, SD Negeri Karangasem baru pertama kali menerapkan pelaksanaan  pembelajaran  jarak jauh, perubahan pola pembelajaran secara tiba-tiba ini menimbulkan berbagai kendala yang harus dihadapi sehingga guru harus melakukan berbagai upaya agar pembelajaran dapat tetap berlangsung meskipun di masa pandemi Covid-19. Jenis penelitian ini adalah kualitatif dengan pendekatan studi kasus yang bertujuan untuk mendiskripsikan pelaksanaan pembelajaran jarak jauh serta mengetahui upaya yang dilakukan guru untuk mengatasi kendala dalam pelaksanaan pembelajaran jarak jauh selama pandemi Covid-19. Hasil penelitian menunjukkan bahwa pembelajaran jarak jauh pada masa pandemi Covid-19 di SD Negeri Karangasem Kabupaten Demak dilaksanakan dengan pola  daring, luring dan home visit. Adapun upaya yang dilakukan guru untuk mengatasi hambatan dalam melaksanakan pembelajaran jarak jauh pada masa pandemi Covid-19 yaitu kembali kepada kebijakan dan kemampuan guru itu sendiri. Hal itu karena sudah menjadi tanggung jawab guru untuk mengelola pembelajaran, termasuk mencari jalan keluar bagi setiap hambatan yang terjadi selama pembelajaran.

Study of Genetic Variantsin Cryaagene in Diabetic Patientswith Cataract

Diabetes mellitus is a metabolic disease that brings intricacies in different organs of human. Eye is one of the organs affected by diabetes mellitus. Cataract is one of the ocular complications faced by the diabetic patient, regardless of the significant development in the field of medical sciences. Cataract is increasing gradually but there is no proper treatment except surgery. CRYAA gene plays a vital role in the maintenance and development of lens due to the presence of alpha crystalline protein. CRYAA gene code for crystalline protein which is comprises of 80-90 percent of soluble protein in lens that is exclusively required for lens stability and transparency. CRYAA gene is located on chromosome 21 and encodes 173residue protein. We conducted this study to check mutation in the exon 1 and exon 2 of CRYAA gene in diabetic cataract patients. Fifty patients were considered for this study. They were classified into two groups. One group with patients of diabetic cataract, whereas the other group was including diabetic patients without cataract. Blood of patients were collected from Razia eye foundation hospital Jhelum after obtaining written consent. Blood was collected for DNA extraction then Polymerase chain reaction was performed to amplify the exon 1 and exon 2 of CRYAA gene as a preliminary step for sequencing by using Sanger sequencing method. The sequencing analysis results indicate no mutation in the exon 1 and exon 2 of CRYAA gene. In the present study, we found that exon 1 and exon 2 of CRYAA gene are not associated with diabetic cataract.
Asian Research Index Whatsapp Chanel

Join our Whatsapp Channel to get regular updates.