Search from the Journals, Articles, and Headings
Advanced Search (Beta)
Loading...
Loading...
Loading...
Loading...
Loading...
Loading...

پروفیسر سینتی کمار چٹرجی

پروفیسر سینتی کمار چٹرجی
گزشتہ مئی میں ملک کے مشہور ماہر لسانیات پروفیسر سینتی کمار چٹرجی کی وفات سے ایک عظیم علمی سانحہ ہوا، بنگال میں رابندرناتھ ٹیگور کے بعد ان ہی کی علمی شخصیت اُبھری، انھوں نے رابندرناتھ ٹیگور کے ساتھ رہ کر نہ صرف تربیت پائی، بلکہ ان کی شانتی نکیتن یونیورسٹی کی تاسیس میں ان کا بھی حصہ تھا، بنگال کے اس فلسفی شاعر نے ان کی جوانی ہی میں ان کی قدر کرنی شروع کردی تھی اور اپنی ایک کتاب ان کے نام سے معنون بھی کیا اور ان کو بھاشا اچاریہ کا خطاب دیا، جس کے معنی زبانوں کا پیشوا ہے، اس خطاب کے وہ مستحق تھے، وہ بنگال، سنسکرت، ہندی، پراکرت، فارسی، انگریزی، فرانسیسی، آئرش، گوتھک اور خدا جانے کتنی زبانیں جانتے تھے۔
کلکتہ اور لندن سے ڈگریاں حاصل کرکے یونیورسٹی میں ایک استاد کی حیثیت سے مقرر ہوئے، یہاں رہ کر انھوں نے جو شاندار کارنامے انجام دیئے، ان پر یونیورسٹی ہمیشہ ناز کرتی رہے گی، ہندوستان اور ہندوستان سے باہر کوئی علمی اعزاز ایسا نہ تھا جس سے وہ سرفراز نہیں کئے گئے، رابندر ناتھ ٹیگور کے ساتھ ملایا، سماترا، جاوا، بالی اور تھائی لینڈ گئے، تو وہاں ہندوستانی آرٹ اور کلچر پر ان کے لکچر بہت مقبول ہوئے، جس کے بعد علم و زبان کی تمام بین الاقوامی کانفرنسوں میں مدعو ہونے لگے، اسی سلسلہ میں بلجیم اور کوپن ہیگن کا سفر کیا، یونسکو کے علمی اجتماعات میں شرکت کے لئے کئی بار پیرس بلائے گئے، بیروت میں عربی و فارسی کی علمی و لسانی کانفرنس ہوئی تو وہاں خاص طور پر مدعو ہوئے، کلکتہ یونیورسٹی کی طرف سے اٹلی، برطانیہ، ہالینڈ اور ترکی کے تعلیمی حالات کا مطالعہ کرنے کے لئے بھیجے گئے، پن سلونیا یونیورسٹی کے وزیٹنگ پروفیسر بھی مقرر ہوئے، امریکہ کے قیام میں کولومبیا...

اسلامی تصور ریاست اور غیر اسلامی نظریہ ریاست کا تقابلی جائزہ

In an Islamic state, the leader is obliged by the Quran to run the affairs of the people using ‘Shura’ (consultation). He is elected based upon confidence to lead, not on his policies, because he is obliged to derive laws based upon the Quran and Sunnah، and has no option to not implement the clear laws cont-ained therein, even if not convenient for gov, which provides full protections for people’s rights at all times. In a (Western) secular Democracy, the leaders are not obliged to consult the people in running the affairs (nor fulfil their promises). They derive laws from what is convenient, and may (and do) take away people’s rights using that justification. In Islam, the leader remains in power until he becomes unjust or incompetent. In a (Western) secular Democracy, the leader remains in power despite being unjust or incompetent, and may get elected again if he can lie to the people to persuade them he is the lesser of two evils. An Islamic State is based upon sovereignty to the Creator, who doesn’t change his mind, it not prone to prejudice, bigotry or ignorance. A (Western) secular Democracy is based upon sovereignty of the Individual, who does change their mind, is prone to prejudice, bigotry and ignorance. This article explains deeply about Comparison of Islamic concept of state and non Islamic Idea of State.

فلاح انسانی: خطبہ حجۃ الوداع اور عالمی چارثر 1948ء کی روشنی میں

Betterment of Humans in the Light of Khutbah Hajjat-ul-Wadah and the Universal Declaration of 1948 (A Comparative Study) Human rights are the most complicated issue and challenge for 21st Century. Islam has granted some fundamental rights for the whole humanity, without any discrimination that needs be practiced under all situations. The west claimed to be founder of Human rights due to which the people of the world are blessed with all human rights otherwise they were steped in ignorance. The question arises are human rights absolute and bestowed on men by God or they caused by development of society on created by the society itself. Basically to answer this question, the present research is conducted by making a comparative study of the human rights granted by Allah Almighty through Prophet Muhammad (SAW) in his last sermon and contemporary human rights practiced in the west specially documented in universal declaration of 1948. The objective of the study is to compare both document, their origin and development. After detailed study it is clear that Islam has laid down a comprehensive charter of universal fundamental rights for humanity 1400 years ago. This charter granted a very note worthy profound declaration of rights. Furthermore it is concluded that there is no substantial difference between some of the fundamental principles set forth in the west and the Islamic precepts, whereas, there is difference in their approaches. On the basis of the research it is concluded that the inherent dignity of man and his fundamental freedom tracing its origin back to God or Divine inspiration. The main purpose of this study is to reveal and disclose the similarities and dissimilarities in respect of social human rights and freedom in universal declaration on human Rights (UDHR 1948) from the Islamic political perspective by defining the concept of human rights and its characteristics in both Islam and western perspectives, studying the UDHR with a view to extract the social human rights and freedom contained therein and finally stating the similarities and dissimilarities between the last sermon and declaration in respect of such rights alongside the description on how such rights supposed to be in the declaration in particular and in the western ideology in general in the light of Islamic social reforms.
Asian Research Index Whatsapp Chanel
Asian Research Index Whatsapp Chanel

Join our Whatsapp Channel to get regular updates.